Az Ikarus eldjnek tekinthet Uhri Imre Kovcs- s Kocsigyrt zeme 1895-ben kezdte meg mkdst a Budapest, VII. kerlet Elemr utca 30-ban. Az itteni mhely hamar szknek bizonyult s a mhely tovbbkltztt az Istvn utca 32. szm al. Ekkor kezdett a mhely a kovcsols mellett „strfkocsik” javtsval, j kocsik gyrtsval is foglalkozni.
Az zem 1913-ra elg tkt sszeszedett, hogy a Gizella t 22. al thelyezzk a mhelyt, amelynek immr a fprofiljban szerepelt a kocsigyrts. Az I. vilghbor sorn risi mennyisg, elssorban teherautkarosszria-javtsbl s ptkocsigyrtsbl ll rendels virgoztatta fel az zemet, amelynek a hbor utn se kellett szmolnia komolyabb visszaesssel a piacon.
A gyr els nagyobb megrendelse 1924-ben volt, amikor is a MV teheraut-ptkocsik gyrtsval bzta meg a cget. A mhely ekkor mr egyrtelmen bvtsre szorult, amelyet azonban a helyi nkormnyzat meggtolt. gy tbb rszzem tvolabb, az Egressy ton volt knytelen zemelni. A mhely bvtsre csak 1927-ben kerlhetett sor, amikor a cg elnyerte a MAVART szmra szlltand 60 darab favzas tvolsgi autbuszra kirt nemzetkzi plyzatot. Ekkor indult be a gyrban az igazi nagyzem, a sorozatgyrts.
A megrendelseknek vgl a gazdasgi vilgvlsg vetett vget, mivel 1930-ban az llami megrendelk hirtelen elmaradtak. A mhely mg tovbbi hrom vig vegetlt, m 1933-ban csdeljrs keretben felszmoltk.
Az eszkzvagyon nagy rszt az Uhri csald vsrolta meg (vidki rokonok segtsgvel), gy Uhri Imre hrom fia s kt lnya 1933. szeptember 28-n megalapthatta az Uhri Testvrek Autkarosszria- s Jrmgyrt. A cg els feladata egy mhely keresse volt, amelyet a Hungria krt 207. szm alatt, az Angol Park kzelben meg is talltak. Itt vgl 1935 augusztusban megindulhatott a gyrts, nem a legjobb gyrtsi krlmnyek kztt, de mindenkppen modern mszerek segtsgvel.
A gazdasgi helyzet stabilizldsval az Uhri-zem rgi vsrli visszatrtek a mindig megfelel minsgben gyrt cghez. 1936-ban a MV, a MVAUT s a BSZKRT folyamatos megrendelseivel elltta a gyrat munkval. Az elksztett buszok 1937-tl mr fmvzzal kszltek, Ganz-Benz-Mercedes alvzra. A felhasznlt alkatrszek leginkbb Nmetorszgbl, ksbb Csehszlovkibl rkeztek.
A II. vilghbor sorn klnleges hadiintzmnynek minstettk a gyrat, gy az ott dolgozk mentesltek a bevonulstl. A gyrts 1942-ig nagymrtkben fokozdott, ami gyrbvtst tett szksgess, ezt a krnyk telkeinek kisajttsval oldottk meg. A terjeszkeds hamar szemet szrt a kt legnagyobb hasonl profil trsasgnak, a MVAG-nak s a gyri Magyar Vagon s Gpgyrnak (ksbbi Rba), gy tbbszr sikertelenl zrtk ki egyes teher- s szemlyauttpusok gyrtsbl. 1942-ben Mtysfldn j replgpgyrt rszleg is nylt a cg kezelsben.
Az 1943-44-es v jelentette a gyr mkdsnek cscspontjt. Ekkor a Honvdelmi Minisztrium s a MV teheraut-, Bcs autbusz-ptkocsikat rendelt a cgtl. Kzben megindult az j gyrtcsarnok ltestse a Sashalom s Mtysfld kztti Ehemann-telepen. Az 1944 vgre pp hogy befejezett gyrban alig indult be a termels, amikor is nyilas ellenrzbizottsg vette t a gyrat, a gyrts lnyegben lellt, majd a tvoz nmet csapatok felgyjtottk az pletet, annak hromnegyed rszt elpuszttva.
A megmaradt egysgekben 1945. janur 31-vel indulhatott jra a termels – immr csak Uhri Zsigmond veznylete alatt –, ekkor a f feladat a roncsautk s teherautk helyrelltsa lett a Vrs Hadsereg szmra, ami semmit nem fizetett a munkkrt, gy az egyetlen lehetsg jabb kocsik javtsa a polgri lakossgnak lelemrt lehetett. A gyr lett tovbb neheztettk a szakszervezetek, akik az elz rendszer prtoljt lttk Uhriban, m a szintn munksokbl ll zemi Bizottsg prtfogsa al vette az igazgatt, s 1945. jniusi internlsa utn hamar kzbenjrtak a kiszabadtsrt. gy a gyrban tovbb folytatdhatott a szemly- s tehergpkocsik, autbuszok feljtsa, ami mell hamarosan a Manci hd pontonjainak elksztse is prosult.
1959-es vjrat Ikarus 31, az MVK Zrt. muzelis rtk busza
A hiperinflcit sikeresen tvszelte a gyr, m 1946-1947-ben az egyre nvekv adterheket mr nem tudta llni, mivel mg mindig a termszetbeni juttatsok voltak a meghatrozak a gyr letben, s a kereslet is visszaesben volt. Ezrt 1947. jnius 15-n Uhri Zsigmond nknt rbzta a gyrat a Nehzipari Kzpontra, mely cselekedet a vllalat burkolt llamostsnak kezdeteknt foghat fel. 1947 vgn 50 darabos autbusz megrendelst kapott a BSZKRT-tl az immr llami tulajdon gyr.
1949. februr 23-n a korbban replgp- s gpkocsialkatrszeket gyrt Ikarus Gp s Fmgyr Rt.-t az Uhri-fle vllalatba beolvasztva ltrejtt az egysges, llami Ikarus Karosszria- s Jrmgyr, amely darabonknt 300 000 Ft-os rban szlltott Budapest szmra az jonnan kifejlesztett autbusztpusaibl (Tr 3,5 rvid s Tr 5 norml buszbl) sszesen 164 darabot.
Az els tves terv idszakban (1950-1954) nagy gyrtkapacitst foglaltak le a Honvdelmi Minisztrium a hadsereg gpjrmparkjnak korszerstse rdekben trtnt megrendelsei, illetve a Romninak s Lengyelorszgnak sznt jvttelek arnya is magas volt.
1951-re kerlt kifejlesztsre az Ikarus 30-as tpus, a gyr els modern nhord autbusza, amelyet exportra is szntak, m a Magyar Dolgozk Prtja az export lehetsgt ksleltette. 1952-ben elkszl a gyr els trolibusza, illetve az Ikarus 60-as, amely j ideig meghatroz termk maradt.
1953-ban, Nagy Imre miniszterelnksge alatt ismertk fel az els tves tervben szerepl irnyzatok elvakultsgt, s cskkentettk a szmokat. Az Ikarusban ekkoriban lland kapacitshiny volt, ezrt 1955-ben a klnleges gpek (hadi felszerels) gyrtst a Csepel Gpgyrra bztk.
A msodik tves terv (1955-1959) alkalmval ismt megvalsthatatlan fejldst vrtak el a gyrtl, fleg az export krdsben. 1952-ben kszlt el a tvolsgi Ikarus 55-s s a vrosi Ikarus 66-os gyrtsa, amely tpusoknl a zajos motor az utasokat kevsb zavar mdon az autbusz farban helyezkedett el. Innen a busztpusok „farmotoros” elnevezse. Br a buszok (leginkbb modern formavilguk kvetkeztben) nemzetkzi elismerst szereztek, gyrtsuk – elssorban alkatrszhiny miatt – nehezen indult.
Az 1955-ben kifejlesztett tvolsgi Ikarus 630 s a vrosi Ikarus 620, valamint az 1956-os Ikarus 31 ismt nagyban fellendtette az exportot, ennek klnbz egyedi vltozatai kerltek a kelet-eurpai llamokon tl Kna, Burma s Egyiptom utcira, m v vgre nyersanyag hinyban a termelst rvid idre fel kellett fggeszteni.
A tovbbiakban ismt lehetsg nylt a termels felfuttatsra, mivel br Knba a megromlott kapcsolatok miatt mr nem kerlt Ikarus, de a Nmet Demokratikus Kztrsasgba annl tbb.
A harmadik tves tervben (1960-1965) a gyrts minsgnek javtsa szerepelt elsdleges clkitzsknt, amelyet mr 1962-re sikerlt teljesteni.
1962. oktber 26-n a szkesfehrvri ltalnos Mechanikai Gpgyrat, amely korbban replgpeket s azok alkatrszeit gyrtotta, beolvasztottk az Ikarusba, mikzben a trgyalasztalok mellett elfogadtk az Ikarus trtnetnek legfontosabb megllapodst, mely szerint a „szocialista munkamegoszts” keretben Magyarorszgra jutott a 11 s 16,5 mteres autbuszok gyrtsa. A KGST hatrozata rtelmben mr vi 8000 darab autbusz exportjra nylt keret, amely risi szmnak szmtott az addigi teljestmnyhez hasonltva.
1966-ban alakult meg az Ikaruson bell az egyedi gyregysg (ma Ikarus Egyedi Autbuszgyr Kft), amelynek feladata az ignyes, egyni megrendelsre kszlt autbuszok gyrtsa volt.
A Rba Gpgyr a MAN cgtl vsrolt licenc alapjn j motorok gyrtst kezdte meg, amely lehetv tette hosszabb s nehezebb jrmvek ksztst is. gy mr 1966-ban elkszlt a gyr els csukls busza, egy Ikarus 180-as. Ekkor indul meg az Ikarus 200-as autbuszcsald gyrtsa is, amely a ksbbiekben a legmeghatrozbb szria lett.
Habr 1968-ban jabb koopercis szerzdsekre kerlt sor az Ikarus s a svd Volvo, az osztrk Steyr, valamint a francia Berliet kztt, az alkatrszrak gyors emelkedse miatt csonktsokra volt szksg, amit a fejlesztsek bntak meg. 1970-ben a teheraut-gyrtst is kiszerveztk a vllalatbl, azt a Csepel Gpgyr kapta meg.
A legnagyobb elismerst a gyr az 1970-es Nizzai, majd az 1971-es Monaci Buszkilltson aratta, amikor a bemutatott egy-egy Ikarus 250-es tvolsgi s luxusautbusz az ezst fokozatig vitte (Monacban a nagyherceg klndjt is elnyerte). Ez volt az els s j darabig egyetlen alkalom, hogy kelet-eurpai gyrt maga mg utastott nagy nyugat-eurpai cgeket. A sikerek kvetkeztben a Prtllam gy dnttt, hogy az exportra val termelst kell mindenron nvelni.
1971-ben mr az 100 000. termk kszlt el, a gyrtsi kapacits vrl vre ntt, az Ikarus „kivl vllalat” lett. 1972-ben a munksok szocilis helyzet is javult: sajt voda, kultrhz, laksok pltek a gyrban dolgozk csaldjai szmra. 1973-ban beszntettk az addigi tpusok (Ikarus 180, 556, 66) gyrtst, helyette csak az Ikarus 200-as sorozatot nyomtk.
1973-ban a cg az Avia cggel kzsen sszeszerel zemet hozott ltre Irakban, ahol CKD-SKD tpus buszok kszltek. 1975-re mr a vilg negyedik legnagyobb buszgyra lett (a Mercedes-Benz, a LIAZ s a Toyota utn), m sokszor nyersanyaghiny miatt nem tudta idben teljesteni megrendelseit. Ezek beszerzsvel kapcsolatban tbb szerzdst is kttt a szocialista blokk orszgaival, melyek kzl a legjelentsebbek a Szovjetunival jttek ltre.
1976-ban a Nmet Demokratikus Kztrsasg teljesen felszmolta sajt autbuszipart, csak az Ikarus buszok vsrlsra, illetve azok ottani gyrtsra rendezkedett be.
1977-re a nyugati autbusz-konjunktra a piac teltdsvel megsznt, gy az Ikarus ismt fleg a KGST-orszgok szmra kezdett gyrtani. Ekkor indult meg az Ikarus 300-as turista tpuscsald kifejlesztse, amely rsi Ferenc nevhez fzdik s a 400-as vrosi sorozat kifejlesztse Finta Lszl formatervez alkotsban, amely mr egy merben ms, modern formavilgot kpviselt. Az elkszlt, akkor modernek szmt tpusokat a piac azonban nem fogadta be (Finta Lszl a prototpus elkszlte utn jabb tpust srgetett, m a megrendelsek akkor stabil meglhetst nyjtottak a vllalatnak, gy a vezetsg nem tartotta fontosnak a gyrtmnyfejlesztst).
Az 1980-tl a rendszervltsig tart idszak a gyr trtnetnek fnykora, de egyben ksbbi sllyedsnek is oka volt. Az j vtized elejre mr tbb modern fejlesztssel rendelkezett – alacsonypadls autbusz (1978), Ikarus 400-as csald (1979) –, de a vezets a kereslet kisebb visszaesstl tartva csak a mr egyre elavultabbnak szmt Ikarus 200-as autbuszok gyrtst preferlta, gy a gyr ltszlag j eredmnyeket mutathatott fel, folyamatosan a vilg egyik legnagyobb ilyen zeme maradhatott, m emellett a gyr jvje egyre kevsb ltszott biztostottnak.
1989-ben felismerve a helyzet slyossgt az egyedi termkeket gyrt rszleget kiszerveztk Ikarus Egyedi Autbusz Gyr Kft. nven. Az Ikarus 1991-ben rszvnytrsasgg alakult, s 30%-t egy trk trsasg szerezte meg (Bayal). Az elnytelen trsasgi szerzds miatt azonban a tulajdonosok rdekeinek klnbsge tbbszr megbntotta a termelst. A gyrtmnypaletta legkorszerbb darabjai ebben az idben a 80'-as vek elejn kifejlesztett 300-as turista s 400-as vrosi tpuscsaldok s annak kisebb-nagyobb mrtkben fejlesztett vltozatai voltak.
A sors bekvetkeztre az vtized vgig kellett vrni. 1990-ben a Szovjetuni „sszerst gazdasgpolitikja” mellett az Ikarus gyr termelse mintegy a tizedre esett vissza, amit a Nmet Demokratikus Kztrsasgbl val kivonuls kvetett. gy a gyr termelsnek nagy rszt elvesztette, s mg az eladott jrmvekrt is ksedelmesen kapta meg a vsrls sszegt.
A trsasg helyzetnek tmeneti javulsa csak az 1996-ban kinevezett j vezrigazgat, Szles Gbor vezetse alatt vlt lehetsgess, aki nvelte a Fggetlen llamok Kzssge fel irnyul exportot, m ekzben a modern tpusok egyre srgetbb bevezetst tovbbra is halogattk, fejlesztsre alig ldoztak.
Ikarus 412-es alacsonypadls vrosi szl autbusz 1999-bl a BKV jrmparkjban
1998-ban egy nagyobb darabszm megrendelst kapott a gyr, amit teljestett is, m az autbuszok az Oroszorszggal val kapcsolatok megromlsa miatt nem hagyhattk el az orszghatrt. A trsasg vezrigazgatja s a Jegybank kztti vitnak egy olasz-francia befektetcsoport, az Irisbus vetett vget, amely megvsrolta a gyrat, s ltrehozta az Ikarusbus Rt.-t. Az j tulajdonos stratgija nagy mrtk leptst vont maga utn. 2000-ben a budapesti, 2004-ben a szkesfehrvri gyr zrta be a kapuit, akkor gy tnt, rkre. Egyedl az Ikarus Egyedi Autbuszgyr nem kerlt bezrsra, m a vllalatot csdveszlyes helyzetbe sodorta tbbszr is, hogy a tulajdonos ms zletpolitikt kvnt folytatni, mint amire a gyr felszerelsei alkalmasak voltak.
2006. februr elsejvel j fejezet kezddhet a cg trtnetben. 2006. februr 1-jn a Szles Gbor vezette Mszertechnika csoport megvsrolta az Ikarusbus Rt. rszvnyeinek 100%-t az Irisbustl. A Mszertechnika csoport szerint a trgyalsokat megelzen, illetve velk prhuzamosan j tpusok kifejlesztsvel is fogalkoztak, amelyeket vrhatan 2006 prilisnak elejn mutatnak be a kznsgnek, a gyrts pedig elrelthatan az v msodik felben indulhat be. Stratgiai terveit tekintve a cg elssorban az orosz, a knai, valamint az indonziai s irni piacokat kvnja clba |